De nachtmerrie chaco - Reisverslag uit Trinidad, Uruguay van Miranda Cardinaal - WaarBenJij.nu De nachtmerrie chaco - Reisverslag uit Trinidad, Uruguay van Miranda Cardinaal - WaarBenJij.nu

De nachtmerrie chaco

Blijf op de hoogte en volg Miranda

02 September 2013 | Uruguay, Trinidad

Aangekomen in Puerto iguazu ons geld bij elkaar gelegd en besloten om de nachtbus te nemen naar Posadas. We kwamen hier precies optijd aan dit is de grens plaats aan de Argentijnse kant. Maar tja na 6 uur met de bus moet je toch wel plassen. En we hadden geen rooie cent meer over en de bus naar Paraguay moest ook nog betaald worden. Dus nog eens om 6 uur in de ochtend opzoek naar een pin automaat. Wat een avontuur.... Gelukkig verliep het stempelen op de grens heel soepel en kwamen we om 8 uur aan in Paraguay! Toen in Encarnachón weer opzoek naar een pin automaat, want we hadden geen paraguayaans geld. Hierna waren we miljonair, we hadden vergeten om te kijken wat de koers was en dus heel veel opgenomen bleek achteraf! De bus genomen naar Trinidad hierna met al onze spullen op de rug opzoek naar een hostel. Later bleek dat alle hostels de zelfde prijs waren. We kwamen bij een heel aardig Duits sprekend gezin terecht. Dit kwam doordat we bij het informatiecentrum aangeschoten werden door de lokale motor taxi. Hij heeft ons naar deze familie begeleid we kregen een prachtige kamer, onze was werd voor een mooie prijs gedaan. En we konden in het huis een avond maaltijd bestellen. T deed me een beetje lijken op een B&B een gezellige en huiselijke sfeer. Hier heeft het een andere naam Posadas, maar het is het zelfde idee. Die zelfde dag zijn we nog naar Jesus geweest. Dit was een simpele ruïne, maar het uitzicht was prachtig. T deed ons allebei aan het Franse landschap denken. Hierna hebben we Trinidad bekeken met zonsondergang, dit was ook prachtig om te zien. Die avond vertelde we dat we de volgende dag de derde ruïne wilden bezoeken en in de avond terug wilden komen om Trinidad bij nacht te zien. Dit bleek niet zo'n goed plan te zijn, want we zouden stranden bij de derde tempel. Dit bleek niet in 1 dag mogelijk te zijn om te bezoeken. Ze hadden ons een aantal andere voorstellen gedaan. We zijn dus de volgende dag op hun aanraden naar een park geweest niet ver van Trinidad vlakbij...... Hier kan je paardrijden, zwemmen (maar daar was het te koud voor en had geen water) of je kon een mooie wandeling maken met als hoogte punt aan het eind een kabel fiets over het water. We kregen de sluiten er voor mee en een geografische Google kaart waarop de route getekend was. Nou je snapt t wel t was een mooie wandeling en we zijn terug gekomen naar de boerderij, maar de kabel fietsen hebben we niet gevonden! Hierna hier een frietje gegeten en vervolgens kregen we een lift naar de dichtsbezijnde dorpje. Hier hebben voor t zoontje verf en een pencil gekocht want hij werd vrijdag 5 jaar! Daarna hebben we de bus terug gepakt en zijn we die avond naar Trinidad gegaan, wat een prachtig gezicht was. We hebben ook die avond t cadeau gegeven, nou zo dankbaar heb ik een kind nog nooit zien reageren! Hij ging al helemaal uit zijn dak bij het zien van Winnie de pho cadeau papier! Toen hij het eindelijk had uitgepakt was hij gillend van geluk aan het heen en weer springen. En dan ook nog eens een nieuwe ballon die we erbij gedaan hadden.... Nou zijn avond kon niet meer stuk en moest gelijk met alle voorzichtigheid verven. Kleuren niet door elkaar, en zorgvuldig uitgezocht wat bij elkaar pasten. We hebben die avond ook nog veel zitten kletsen over het land Paraguay! Over het gebied chaco, wat erg onder vuur heeft gelegen zowel Bolivia als Brazilië heeft hiervoor oorlog gevoerd. De meeste mensen zijn niet door de oorlog omgekomen maar door de droogte. Totdat de generaal ijs heeft gestuurd met ingevroren kruiden zo is de koude mathe ontstaan. Vervolgens hebben we een spoed les gekregen welke bekers we zouden moeten kopen en ook welke rietjes het beste zijn. Zo konden we de volgende dag deze in Encarnachión kopen. Hierna zijn we direct door gegaan naar de hoofdstad Asunción hier hebben we de wijze beslissing genomen om naar Neuland af te reizen om iets te zien van het prachtige natuurgebied chaco. Dit bleek een grote flop te zijn! De hostels daar waren of erg aan de prijs, waardoor we in geld problemen zouden komen om naar Peru te kunnen afreizen of ze waren heel erg vies, muf en zonder raam. Hierna hebben we eerst geïnformeerd of er een gids was die ons naar het chaco gebied kon begeleiden. Helaas deze was op het moment in Brazilië als gids. Toen werd voor ons de beslissing gemaakt, we moeten door naar Bolivia! Wachtend aan een tafel met allemaal dronken mensen op onze bus. We waren om 6 uur aangekomen en om 12:00 uur ging de bus naar Filadelfia. Hier kwamen we aan om 13:30 en om 3 uur ging er een bus naar Mariscal Estigarriba. Hier moesten we naar toe om een bus naar Bolivia te kunnen nemen. Daar aangekomen om 7 uur bleek dat de bus tickets 120 p.p waren en de kamer 80 we hadden nog 290 in onze portemonnee. Het hotel heeft ons een korting gegeven van 70 voor een kamer en de jongen die de bus tickets verkocht heeft het voor 100 dus we hadden nog 20 over om iets te eten van te komen. Netwerken dus broodjes en een sapje das wel schrikken met nergens een pin automaat om de hoek! Die pin automaten zijn wat in dit verhaal hè?
Gelukkig om 3 uur zouden we de bus hebben, maar niets gaat daar zoals je het verwacht! Uiteindelijk om 18:00 stapten we de bus in! Terwel Patrick daarvoor nog uitgedaagd was om te vechten door een dronken jongen die net de kroeg uit kwam! Doodmoe zaten wij in de bus naar Bolivia!

• 06 Oktober 2013 - 16:46

Desiree:

Hoi,
    Gestart als miljonair en het land uit als bedelaar! Een groter verschil is er niet. Wel laat je weer zien dat er gelukkig veel vriendelijke mensen bestaan, die bereid zijn te helpen.
    Geen waterfiets, maar wel een tuc-tuc, ook grappig om zelf te mogen gebruiken.
    Wat enig als een kind nog zo blij kan zijn met een klein, maar wel totaal onverwacht, cadeautje.
    Het reizen is hier beslist stikvermoeiend geweest als ik het zo lees.
    Geen wonder dat je zo moe was.
    Heel veel liefs weer.

• 07 Oktober 2013 - 17:17

Roland:

hallo miranda en patrick.

hahaha wat leuk die foto.
    kun je niet beter zo,n apperaat nemen hihihi grapje.
    maar wel leuk hoor.
    ik bedoel die foto super.
    en ja zo kan je grote liefde ook saampjes met jou gaan vakantie vieren toch.

en ja dat vind ik zo leuk van jou miranda en patrick.
    dat jullie tweetjes dat jongetje een kadootje hebben gegeven.
    voor zij verjaardag hee; lief en leuk van jullie tweetjes.

en lekker in de bus zitten nou lekker het moest wel even.
    anders moesten jullie gaan lopen en dan ben je wel effe bezig toch.
    met het wandelen.

nou oke miranda en patrick ik wens jullie tweetjes weer veel geluk en plezier toe.
    enne patrick goed op je lieve en grote liefde passen hoor.
    ja moest ik even zeggen hahaha grapje hoor patrick.

oke tot de volgende verhaal maar weer oke.
    ik wacht in spanning wel weer af.
    veel vakantie groetjes van je syber en lees ven roland doeg doeg.

• 07 Oktober 2013 - 18:02

Linda:

Wat fijn om zomaar ineens 3 verslagen te lezen! Ik word al moe als ik alle belevenissen met bussen en pinautomaten lees haha. Fijn dat jullie mooie dingen zien samen! Is een mooie herinnering voor later.
    Hier gaat alles zijn gangetje, druk druk druk, want je zag al dat ik aan een studie intern begeleider ben begonnen. Elke woensdagmiddag van half 2 tot half 5 naar school. Maar ja, daar kies ik zelf voor. Ik ga nu dus maar weer eens studeren! Veel plezier samen! Kus

• 08 Oktober 2013 - 21:51

Ireen:

Ha miran,
    Jeetje, jammer van Paraguay want Patrick had zich daar wel erg op verheugd toch? Jullie hebben die jungle dus niet gezien? Ik volg je verhalen niet met al die bedragen maar ik begrijp wel dat het dus een duur grapje was zonder positief resultaat.... Jammer. Maar Bolivia was prachtig toch? En ik less dat je in ieder geval veel friet en pizza gegeten hebt en dat is toch ook een traktatie haha soms kan iets Kleins je heel blij maken net als het kindje... Schattig.... Tot snel xx