Dit moet je gelezen hebben!!;-) - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Miranda Cardinaal - WaarBenJij.nu Dit moet je gelezen hebben!!;-) - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Miranda Cardinaal - WaarBenJij.nu

Dit moet je gelezen hebben!!;-)

Blijf op de hoogte en volg Miranda

04 Juni 2013 | Peru, Machu Picchu

Nog 3 dagen werken met een brok in mijn keel weer op pad naar het weeshuis. Wat zou er in die 3 dagen veranderd zijn? Nou de kinderen hadden in ieder geval allemaal kleertjes aan die ik niet ken... Leuk!
Vandaag weer veel gepoetst en gevouwen.
Zo eigenlijk ook de 2 dagen erna...
Op zaterdag met de meiden uit eten geweest voor afscheid. Lekker naar een soort taco tent geweest. Mijn keus... Oh wat was dat lekker veel te veel na weer diarree gehad te hebben, maar dat komen niet schelen gewoon vol proppen die buik!! Haha dat kan nl wel als je bent afgevallen wel 5 kilo!!
Zaterdagen drukke middag een taart gekocht voor tia's en kinderen. En met mams, pat en irene geskyped moet ook gebeuren.... T was weer heerlijk om met ze te praten.
Zo heb ik ook een mailtje ontvangen van Linda, Stephanie, Shirley en Erna met even een update echt super om te lezen!! sorry als ik niet altijd terug heb gereageerd.
Hierna wou ik mijn tas inpakken, maar dit heb ik maar tot zondag bewaard, want ik wist niet waar ik moest beginnen... Toch lastig om weer een veilige plek op de wereld gedag te zeggen!!
Zondag toch maar een taxi genomen naar luz Alba, want de taart was te groot;-) nou en aan de reactie van de tia's af te lezen was hij ook echt groot!
De taxi had het zwaar ik dacht dat hij geen benzine had, maar na 2 tankstations bleek het olie te zijn. Oeps hij begon all te roken. Nog een paar meter geprobeerd, maar helaas toen moesten we toch echt uitstappen! De 2de taxi lukte het wel ons te brengen.
Na een gewone dag gedraaid te hebben kreeg ik een heerlijke typische lunch. Dit was nu de derde keer, een soep met varkensvlees. Hierna het postre: de taart. Het afscheid nemen ging super totdat Karina de eigenaresse een woordje tot me keerde. Ik weet niet eens meer wat ze precies zei, maar het was positief en je weet van haar dat ze niet iets zou zeggen wat ze niet meent!
Pffff slik en doorgaan... :-)

Hierna naar huis, snel nog even een film kaartje gekocht in de Wong!
Tas pakken, douchen, eten en hup in de taxi naar t trein station.
Ook al zo emotioneel!! Iedereen is echt heel lief voor me geweest!

Waarom weet ik niet, maar ik heb geen oog dicht gedaan in de 10 uur in de bus naar Cusco.
In Cusco aangekomen ben ik meteen naar mijn contact persoon gegaan. Meteen fantastisch hostel wel 30 soles maar. Toiletpapier, tv op de kamer, papieren handdoekjes in de gezamenlijke wc, en ontbijt en wifi. Zoals je merkt heel veel voor maar 8,5 euro!

De tour geregeld en ook voor de volgende dag om naar de Sacred Vally te gaan met 2 Limburgers die ik in t hostel ontmoet had. Die avond een briefing voor de salkantay trail, achteraf echt iemand die wist waar hij over sprak, maar geen Engels!

Volgende dag op naar Sacred Vally: eerst naar chinchero hier t typische weven en t kleuren van afpakken wol gezien en een oude kerk. Toen naar Urabamba, waar we een heerlijke lunch kregen. Vervolgens naar: Ollantaytambo waar we een mega goede rondleiding kregen over de oude inka tempels die daar liggen.
Heel kort samengevat: inka's waren heel ver in ontwikkeling voor die tijd. Qua bouwstijl gebruik maken van de wind om pakhuizen te koelen. Ze waren hele slimme boeren, t verbouwen van wel 40 verschillende aardappels. Veel verschillende planten dit kwam door de terrassen onder andere.
Ook konden ze heel veel met astrologie. De inka steden werden gebouwd in de vorm van een dier. Hier 2 lama's en deze ideeën kwamen van de Melkweg. De zwarte gaten in de Melkweg zagen ze dieren in, vandaar de vormen.
Ook wisten ze door de zonsopgang aan de berg te zien wanneer het welke maand was. 21 juni is heel belangrijk op deze datum konden ze in de nacht verspellen wat voor weer het zou gaan worden de rest van het seizoen. Droog, goed of nat seizoen.
Ook de waterbehuizing was heel goed over na gedacht. Super interessant!

Die avond kwam Cusco ook nog op tv met het openen van de feest maand hier. Vuurwerk, lokale muziek en dans super om te zien.
De volgend ochtend om 4:30 zat ik kant en klaar beneden. Hoe laat was er iemand die me ophaald 5:15. Maar het begon goed ik mocht in de bus en hoefde niet te lopen.

De echte gids kon meer Engels dat de gids van de briefing, maar al snel werd duidelijk dat de briefing niet bij iedereen zo goed was geweest. De 5 kilo voor de ezel was niet duidelijk. Hierdoor had ik wel de zwaarste backpack op mijn rug en de andere op het paard.
De eerste dag was een hel voor mij.
Ik dacht dat ik wel wat gewent was met Anapurna en Colca, maar nee dit vrouwtje hielt van tempo. Zoals juli ( van Hawaii ) zei: t voelt alsof ik te laat ben voor een afspraak! We hebben die dag ook 19 km in totaal 8 uur gelopen met een hoogte van 1000 meter t was goed te doen, maar voor een eerste dag was ik kapot. Van Mollepata naar Soraypampa onderaan de berg.
Die nacht heb ik geslapen als een mummie: mijn lange ondergoed, mijn trekkers broek, 2 t-shirts, mijn vliesvest, handschoenen, en een muts. Ik ging om 8 uur naar bed, om 12 uur werd ik wakker van de kou toen heb ik mijn slaapzak helemaal dicht gesnoerd en al stikkend geslapen hahaha...

Ik werd om 4 uur weer wakker, ben toen langzaam aan mijn tas gaan pakken. Want om 4:30 kregen we coca thee. En om 5:00 aan t ontbijt.
Toen kwam er weer een barre tocht. 750 meter stijgen en daar waren we dan op het hoogste punt van de salkantay 4650 meter. Ik geloof dat ik op 4300 meter last kreeg van hoogte ziekte, ik werd namelijk misselijk, maar t was vol te houden. Ik wist dat t van de hoogte kwam dus het zou weggaan als ik zou gaan dalen. Maar toen ik het de gids vertelde begon ze te lachen en zei oh nee en vervolgens liep ze weer ver vooruit!!! In Huayracpampa lunch gekregen en toen door naar Chaullay 1750 meter dalen. In totaal een wandeling van 21 km 10 uur wandelen.
Dus je kan wel zeggen dat het weer lekker pittig was!!
Die avond ben ik ontploft naar onze gids toe!! Ik moest mijn tent uit omdat een andere tent kapot was en ze alleen een 1 pers. Tent reserve hadden. Prima maar hier zat een mee gat in en er waren allemaal muggen ik heb geweigerd daar in te slapen. Kwam ze heel lief haar bed aanbieden, maar dit was in een kamer waar enorme gaten zaten.... Tja al met al een gids die mijn angst voor muggen niet begrijpt!!! Grrrrr
Gelukkig heb ik toen een andere tent gekregen deze was gloed nieuw dus prima voor gebruik! Ik heb ook heerlijk geslapen.

De volgende dag was simpel. 500 m dalen hoewel dit afwisselend ging een mooie tocht dwars door de jungle en maar 13 km 5 uur wandelen.
Met een busje naar de lunch in Sahuayacu. Vervolgens na die heerlijke lunch niet alleen rijst, kip en aardappel, maar aardappelen met groente, linzen,rundvlees, kwakkemole en kienza.
Hierna werden we in een busje naar ons kamp gebracht in Santa teresa. Helaas kreeg 1 van onze groep een paniek aanval. Hij had in Afrika een bus ongeluk gehad waarbij zijn stiefdochter was overleden en hij merkte dat het allemaal terug kwam terwijl we langs het ravijn aan het krossen waren. Hij wou uitstappen, maar dat liet de gids niet toe, want we moesten bij elkaar blijven. Dus heeft hij met zwetende handjes in de bus de rid moeten afmaken. Wel is de chauffeur van zo' n 25 jaar wat langzamer gaan rijden.
Hierna hebben we de tent opgezet en zijn we naar de hotspring gegaan. Afscheid moeten nemen van de 2 meiden van Hawaii zij hadden de 4 dagen trip.
Die avond ook nog een disco! Waarbij ik op de lambada ten dans werd gevraagd, help. Hij kon goed leiden, maar ik kan echt niet volgen t werd een zooitje haha.
Om 23:00 uur lekker naar bed. Nou lekker.... Hoe ik ook mijn matje neerlegde of verschoof er prikte stenen in mijn rug. Dus ik werd wakker met rug pijn, maar als ontbijt en dat maakte alles goed: taart!!! Mmmmm
Gelukkig was mijn was van de vorige dag ook zo goed als droog en konden we weer op pad. We zijn begonnen met een busje en de laatste stuk van de trein hebben gelopen dat was in Mandor. Dat kwam mij goed uit want dat was niet inclusief. Na zo'n 3 uur lopen 11 km kwamen we aan in Aguas Calientes op 2000m hoogte.
Hier heb ik een tukje gedaan in het aftanse hostel toen een schone broek gekocht en een t-shirt met lange mouwen. Hierna gegeten en onze nieuwe groep leren kennen waarmee we een gids zouden delen voor matchu picchu!
En deze gids is een goede dat had ik al snel door met 10 jaar ervaring minimaal.
Hij vertelde ons dat als je naar boven wou lopen je dan om 5 uur aan de gate moest staan. Hierna zou het dan een uur en 10 min trappen omhoog zijn tot 2400 m. In eerste instantie dacht ik trappen....? Ik ga met de bus, maar tja wat is nou 1,5 uur.... Dus ik ben gaan lopen met een lichtje op mijn hoofd een mooi gezicht.
Matchu picchu is echt sprookjes achting! Het is wonderbaarlijk dat niemand het eerder gevonden heeft. Maar als je de jungle erom heen ziet kan je wel begrijpen dat het al vrij snel onzichtbaar was.
Nadat we echt super ontspannen alles hadden bekeken ben ik me gaan settelen op een van de terrassen en heb ik me daar te goed gedaan aan een ontspannen dutje!! Dit was wat de omgeving op mij als invloed had. T is prachtig! Pat als we ooit kunnen moeten we hier eens naar toe met z'n 2 en!! We hadden ook super geluk t was een prachtige dag alleen geen zonsopgang :-(. Aan het einde nog eventjes naar the sungate geklommen t was maar een klein uurtje op 2790 m haha alles valt zo in het niets als je de salkantay hebt beklommen....

In de avond gezellig een afscheids etentje gehouden. Vervolgens de trein naar Ollantaytambo, nou ik denk dat ik maar beter niet te veel treinen kan nemen, want dit is een herhaling van in Thailand met de boten... Haha
We waren 15 min onderweg en er volgde een klap en een knal!
Tja toen deed de motor het niet meer!! Na een half uur proberen is het niet gelukt de motor aan de praat te krijgen en werden we weer terug gesleept.... Haha wachten op een nieuwe motor en na 2 uur konden we vertrekken.
Het gevolg was doodmoe aankomen om 3 uur met de bus aankomen in Cusco.
Vervolgens er achter komen dat ik mijn handdoek, t-shirt, broek en handdoek kwijt ben. Waarschijnlijk lagen ze nog in de bus. Vandaag een handdoek gekocht en de eerste kam in mijn leven!! Mam en irene mag er nog een borstel mee??? Over Skype heb ik het wel welke ok?

Nou nu op pad naar.... Dat weet ik nog niet gelukkig internet (in de bus naar Lima, t is luxer dan t vliegtuig) en een boek ik ga het nu maar eens uitzoeken!!





  • 06 Juni 2013 - 02:59

    Anja:

    Wow! Wat veel avonturen! Ik hoop dat je blijft schrijven, we genieten er erg veel van.
    Veel liefs en success, Anja

  • 06 Juni 2013 - 11:38

    Ireen:

    Hey schat, mooi verhaal weer... En ik dacht dat we nu zo onderhand wel professionele trekkers zijn? Nu ja, je hebt het weer overleefd! Nog even en dan kunnen we samen weer geschiedenis schrijven ;-) haha ik kijk er al naar uit en... ik heb inmiddels gisteravond mijn ticket geboekt! Lekker op tijd eigenlijk dit keer, ik blijf mezelf verbazen haha Maarrrrr eerst nu jij nog naar Equador! Veel plezier in het noorden van Peru en doe voorzichtig bij de grensovergang... Tot snel, dikke kus. Love youuuuuu!

  • 06 Juni 2013 - 14:38

    Greetje :

    hoi Miran,
    wat ontzettend leuk om te lezen over de plekken waar ikzelf ook gestaan heb. je geniet weer volop, dat lees ik wel!!! Het allerbeste en verder goede reis!!
    Liefs, Greetje en groetjes van Dick

  • 06 Juni 2013 - 23:14

    Ferry:

    Hey Miranda,
    Ja bijna al de plaatsen die je noemt ben ik ook geweest. Heel indrukwekkend heb ik het gevonden. Geniet van alles wat je ziet en laat het gewoon over je heen komen. Er zit nog veel in het vat!!! Geniet ze Groet Ferry

  • 07 Juni 2013 - 23:01

    Chantal:

    Hey dame!

    Jij maakt weer van alles mee van muggenangst tot ontbijt met taart! haha! geniet ervan. ik ben weer aan t werk hier, working mommy.

    Kus

  • 09 Juni 2013 - 20:13

    Roland:

    hoi miranda.

    je bent weer lekker bezig zo.
    met veel wandelingen maken .
    en dingen bekijken .
    en ook naar vuurwerk kijken mooi toch dat vuurwerk.
    en dan ook noch eens defecte motoren van bussen en treinen ja dat kan ook gebeuren.
    maar ja je kunt niet altijd geluk hebben toch.
    nou miranda geniet maar heel goed van je vakantie.
    en tot de volgende keer maar weer.

    groetjes roland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Machu Picchu

Miranda op reis...

Recente Reisverslagen:

02 September 2013

De nachtmerrie chaco

01 September 2013

Argentinië, iguazul

28 Augustus 2013

De hereniging!

27 Augustus 2013

Spits in Sao Paulo

21 Augustus 2013

De mooiste ochtend die ik tot nu toe mee gemaakt h
Miranda

lol

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 74264

Voorgaande reizen:

16 Juli 2010 - 13 Maart 2011

Miranda op reis...

Landen bezocht: